CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN ISLAM
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 1
Mata Pelajaran :
Pendidikan Islam.
Kelas : 1 Bijak
Tarikh : 16 April 2008
Masa : 11.30 pagi – 12.30 pagi.
Bilangan Murid : 8 orang.
Bidang : Asuhan Tilawah Al-Quran
Tajuk :
Bacaan kalimah baris dua di atas, di bawah dan di hadapan
Pengetahuan Sedia Ada : Murid
telah belajar huruf berbaris satu di atas, di bawah dan dihadapan.
Hasil Pembelajaran : Pada akhir pembelajaran dan
pengajaran, murid dapat:
Aras 1: Mengecam dan menyebut kalimah
yang
mengandungi baris dua di atas, di bawah dan di
hadapan.
mengandungi baris dua di atas, di bawah dan di
hadapan.
Aras 2: Menyebut dan membaca
kalimah-kalimah yang
mengandungi baris dua di atas, di bawah dan di
hadapan dengan fasih dan bertajwid.
Aras 3: Menulis kalimah bersambung pelbagai baris.
mengandungi baris dua di atas, di bawah dan di
hadapan dengan fasih dan bertajwid.
Aras 3: Menulis kalimah bersambung pelbagai baris.
Membezakan antara kalimah berbaris satu dan
dua.
Kemahiran Berfikir : Bandingbeza antara bacaan berbaris
satu dan dua
Mengecam huruf berbaris dua di atas, di bawah
dan di
hadapan.
hadapan.
Generalisasi
Penerapan Nilai :
Cintakan Al-Quran
Bertolak Ansur
Bersungguh-sungguh/ Kemas
Penyerapan Ilmu : Ilmu
tajwid / Seni/ Bahasa Melayu
Bahan Bantu Mengajar : LCD
Projektor, Komputer, Gelung Getah, Kon, Litar Ajaib, Kad Kalimah dan Kad Baris Timbul.
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti/Kaedah
|
Catatan
|
Permulaan
(2 minit)
|
·
Doa
memulakan pengajaran dan pembelajaran.
أللهم افْتَحْ عَلَيْنَا حِكْتَكَ وَنْشُرْ عَلَيْنَا مِنْ خَزَائِنِ
رَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ
|
·
Murid
membaca doa bersama guru.
|
Nilai:
Kusyuk
|
Set
Induksi
(5 minit)
|
· Tayangan gambar
· Pergerakan oleh murid.
|
· Guru menayangkan
gambar kedudukan cawan.
· Guru bertanya:
Apakah perubahan yang berlaku di dalam gambar tersebut?
· Guru juga meminta
murid meluruskan kedua belah tangan mengikut arahan guru seperti di atas, di
bawah dan di hadapan.
· Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk
hari ini.
|
Nilai:
Ingin tahu
BBM:
LCD Projektor & Komputer.
Set Induksi
|
Langkah 1
(13 minit)
|
· Mengecam dan menyebut huruf
berbaris dua
|
·
Guru
menaikkan tanda ً ٍ
ٌ
·
Guru meminta murid menyentuh baris-baris
tersebut.
·
Murid diminta melakarkan baris tersebut diudara.
·
Guru menaikkan kalimah berbaris dua.
·
Guru menunjukkan cara bacaan kalimah dan
mengaitkan dengan bunyi di dalam bahasa Melayu.
·
Murid diminta membaca secara kelas dan kumpulan.
|
Nilai:
Cintakan Al-Quran
BBM:
Tanda timbul
LCD Projektor &
Komputer
KB:
Mengecam
Ilmu:
Tajwid
Seni
B. Melayu
Kemahiran Menerang
|
Langkah 2
(12 minit)
|
·
Membaca kalimah pelbagai baris dengan fasih dan
bertajwid.
|
·
Murid diminta menandakan huruf berbaris dua di
komputer dan di papan putih.
·
Guru menayangkan kalimah pelbagai baris di layar
putih.
·
Guru membaca kalimah yang dipaparkan.
·
Murid diminta membaca secara kelas, kumpulan,
dan individu.
·
Guru memperbetulkan bacaan murid yang kurang
tepat.
|
Nilai:
Cintakan Al-Quran
Bersungguh-sungguh
BBM:
LCD Projektor dan komputer.
KB:
Banding beza
Ilmu:
Tajwid
Kemahiran Penyoalan
|
Langkah 3
(15 minit)
|
·
Permainan
Kerusi Berirama.
|
·
Guru menerangkan cara permainan kerusi berirama
kepada murid.
·
Guru menyusun kerusi di dalam bentuk bulatan.
·
Murid diminta mengelilingi kerusi apabila muzik
dimainkan.
·
Murid yang gagal mendapatkan tempat duduk ketika
muzik diberhentikan dikehendaki melontarkan gelung getah ke dalam kon.
·
Murid yang berjaya memasukkan
gelung tersebut ke dalam kon tersebut akan diberi pilihan untuk memilih kad
kalimah yang disediakan.
·
Murid diminta menggunakan LITAR AJAIB untuk
menentukan kalimah berbaris dua.
·
Lampu dan siren akan menyala dan berbunyi jika kad yang diletakkan terdiri
daripada kalimah yang mempunyai baris dua.
·
Murid dikehendaki membaca kad yang diberikan atau dipilih serta
menentukan sama ada berbaris dua atau tidak.
·
Murid-murid lain akan mengikut bacaan murid
tersebut.
|
Nilai:
Bertolak Ansur
BBM:
Litar Ajaib
Kad Kalimah
KB:
Bandingbeza
Mengecam
Ilmu:
Tajwid
Kemahiran Pengukuhan
Variasi Rangsangan
|
Langkah 4
(10 minit)
|
·
Banding beza dan menulis kalimah.
|
·
Guru menerangkan cara menulis kalimah di papan
putih.
·
Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid.
·
Murid juga diminta menulis semula
kalimah-kalimah yang bergaris-garis putus
·
Murid dikehendaki mewarnakan kalimah yang
mempunyai baris dua.
·
Guru membantu murid yang tidak dapat menyambung
dan mewarnakan kalimah dengan baik secara individu.
|
Nilai:
Kemas
KB:
Banding Beza
Mengecam
Lembaran Kerja
Kemahiran Papan Kapur.
Kemahiran Pengukuhan.
|
Penutup
(3 minit)
|
·
Pengukuhan
|
·
Guru meminta murid membaca carta iqra’ secara
kelas.
·
Murid diminta berbaris di dalam 2 barisan.
·
Murid diminta membuat perkaitan 2 barisan dengan
kalimah berbaris dua.
·
Guru membuat rumusan tajuk pelajaran hari ini
·
Murid
membaca doa penutup dan nasyid.
|
Nilai:
Bersungguh-sungguh
BBM:
LCD Projektor &
Komputer
KB:
Generalisasi
Kemahiran Penutup
|
تاهون : 1
ڤينتر
|
||||||||||||||||
ڤينتر
|
ماس
|
10.10
|
هيڠݢ
|
11.10
|
مات
ڤلاجرن / بيدڠ :القرءان
|
|||||||||||
ستندرد
فمبلاجرن :1.1.1.1 مڽبوت دان ممباچ
حروف هجاءيه توڠݢل برباريس ساتو دأتس أ-خ
1.1.1.2
منتسميع بيدا بوڽي حروف هجاءيه يڠ سام بوڽي د-ض
|
ستندرد
كندوڠن : 1.1.1 مڽبوت دان ممباچ حروف هجاءيه توڠݢل برباريس ساتو دأتس د-ض (إقرأ
1: م/س 7-14)
|
|||||||||||||||
اوبجيقتيف
|
1. مڠنل دان مڽبوت
حروف توڠݢل برباريس ساتو دأتس (فتحة)
2. مثبوت دان ممبنديغ
بيذا بوثي حروف توڠݢل يڠ همفير سام دڠن مخرج باچاءن يڠ بتول ( د،د،ر،ز،س،ش،ص،ض)
3. مڠنل ، مڽبوت دان ممباچ بوڽي حروف توڠݢل دڠن مخرج يڠ بتول
|
|||||||||||||||
اكتيؤيتي /
ستراتيݢي :
|
فاسا ڤرسدياءن
1.1 فمرهاتين:
ݢورو منايڠكن ݢمبر سكومڤولن كانق۲ فرݢي مڠاجي.
ݢورو برسوءال جواب بركاءيتن ݢمبر ترسبوت.
1.3 ݢورو مڠاءيتكن جواڤن دڠن
تاجوق ڤلاجرن.
1.4 ݢورو ممڤركنلكن حروف د-ض
فاسا ايماݢيناسي
1.3 ڤنجاناءن ايديا
ݢورو برسوءال جواب دڠن موريد بركاءيتن بنتوق حروف د – ض
برباريس ساتو دأتس.
1.4 سينتيسيس ايديا
تلقى مشافهة مڽبوت حروف د-ض
لاتيه توبي مڽبوت حروف د-ض.
|
فاسا ڤركمبڠن
1.5 ڤنمبهباءيقن :
ݢورو مڠاداكن
ڤرتنديڠن مڽبوت حروف دڠن بتول.
ݢورو منايڠكن كد حروف موريد مڽبوت حروفث.
1.6 منيلاي :
ݢورو ممينتا
موريد مننتوكن حروف دان بوڽيث.
فاسا تيندقن
1.7 ڤلقساناءن :
ݢورو مڠيدركن
لمبرن كرجا.
موريد مڽياڤكن
لمبرن كرجا يڠ دسدياكن.
1.8 عملن برتروسن:
ݢورو ممبوات
روموسن.
ݢورو مڠيڠتكن
موريد اݢر ممبوات لاتيهن باچاءن اقرأ
درومه
|
||||||||||||||
باهن مولتي
ميديا : بوکو کرجا
|
||||||||||||||||
ايمفق :
|
||||||||||||||||
كلس 3
|
ڤينتر
|
ماس
|
11.40
|
هيڠݢ
|
12.40
|
مات
ڤلاجرن / بيدڠ : القرأن
|
||||||||||
ستندرد
فمبلاجرن : ممباچ سورة النساء (اية 24-44)
|
|
|||||||||||||||
اوبجيقتيف
|
موريد داڤت ممباچ دڠن بتول دان
لنچر
|
|||||||||||||||
اكتيؤيتي /
ستراتيݢي :
|
1 .ممباچ کلمه دان اية
2. تلقي دان
مشافهه سورة النساء
3.ݢرق کرجا
برتوليس حکوم تجويد
|
4.روموسن
|
||||||||||||||
ايمفق :
|
minta izin copy
BalasPadamsalam. boleh saya tau, macam mana rupa litar ajaib?
BalasPadam